FANDOM

Cooking eli ruoanlaitto on taito, jonka avulla voit valmistaa erilaisia ruokia. Voit paistaa kaloja tai tehdä pizzoja, kakkuja ja piiraita. Valmistamasi ruuat voit syödä, jolloin ne palauttavat HP:täsi. Mitä suurempi on cooking tasosi, sitä harvemmin valmistamasi ruuat palavat. Kun cooking taitosi on tarpeeksi suuri pääset Cooking guildiin. Cooking ja fishing sopivat toisillensa hyvin. Cookingin avulla kokkaat kalastamasi kalat, ja sitten myyt kalat tai käytät itse combatin treenaamiseen.

PerusteetMuokkaa

Ruokaa voi paistaa joko hellalla tai nuotiolla. Kun paistat vaikka hummereita (lobster), osa hummereistasi palaa (Huom! Jos omistat riittävän korkean Cooking-tason, eivät kalasi pala), etkä voi enää hyödyntää palaneita kaloja (burnt fish) mihinkään tarkoitukseen - et voi syödä, etkä myöskään myydä niitä eteenpäin. Heitä palaneet kalat siis suoraan menemään. Mitä parempi cooking tasosi on, sitä vähemmän ruuat palavat. Voit myös suorittaa Family Crest questin jonka jälkeen saat hanskat jotka vähentävät ruokien palamista.

Jos kokkaat suuria määriä kerralla, niin ota kaikki hyöty irti "Cook - X" vaihtoehdosta. Valittuasi vaihtoehdon "Cook - X", voit vain syöttää haluamasi lukumäärän eteesi aukeavaan kenttään. Hahmosi paistaa niin monta kalaa (tai mitä tahansa muuta, mitä voi kokata) kuin itse määrittelit lukumääräksi. Voit siis heittää hyvästit jatkuvalle klikkaamiselle.

Pyri aina paistamaan ruokasi hellalla (range), mikäli on vain mahdollista. Se on hyvässä paikassa hivenen nopeampaa, ja ruokaa palaa vähemmän. Free-pelaajien paras kokkauspaikka on Al-Kharidissa. Member-pelaajat voivat kokata ruokansa Burthorpessa, Rogue's Denissä (sisäänpääsy vaatii thieving ja agility 50), jossa on ikuisesti palava nuotio. Mikä siitä sitten tekee hyvän paikan, ruoathan palavat helpommin nuotiossa? Pankki on nimittäin aivan vieressä!

Cook fire2 Cook range

Jauhojen ValmistusMuokkaa

Poimi pellolta viljaa (grain). hanki ruukku (pot), ja suuntaa myllylle. Esim. Lumbridgestä pohjoiseen on yksi. Mene ylimpään kerrokseen, ja käytä viljaa keskellä olevaan kuiluun (hopper). Vedä samassa kerroksessa olevista vivuista (hopper control). Palaa alimpaan kerrokseen, ja poimi jauhot ruukkuusi keskellä olevasta saavista. HopperFlourbin

Taikinan valmistusMuokkaa

Taikinan (dough) valmistus on melko yksikertaista. Käytä ruukulliseen jauhoja vettä, ja saat valita minkälaisen taikinan teet. Taikinoita on neljä erilaista: Leipä-, pittaleipä-, piirakka- ja pizzataikina. Jokaista taikinaa käytetään nimensä mukaisesti eri ruokalajien valmistukseen. Cook dough

Juomien valmistaminenMuokkaa

X=Vain p2p pelaajille eli jäsenille.(membereille)

Viini

Voit ostaa kannun (jug) yleiskaupasta. Sen voi täyttää suihkulähteessä (fountain) tai altaassa (sink). Rypäleitä (grapes) voi hankkia tappamalla goblineita. Niitä voi hankkia myös ostamalla Port Sarimin ruokakaupasta. Cooking guildin yläkerrasta saat rypäleet ylimmästä kerroksesta. Käytä rypäleitä vedellä täytettyyn kannuun. Odota että viini valmistuu. Siitä voi tulla myös pilaantunutta viiniä (bad wine). Tämä pilaantunut viini ei ole juomakelpoista, joten sillä ei tee mitään, eli voit surutta heittää sen menemään.

Suklaa maito

Käytä tyhjää ämpäriä (bucket) lehmään. Kaikista lehmistä ei saa enää maitoa, joten joudut lypsämään sitä dairy cowilta. Nyt hanki suklaalevy, osta vaikka Port Sarimin- tai Tree Gnome Strongholdin ruokakaupoista. Käytä murskainta levyyn (pestle and mortar), ja saat suklaajauhetta. Käytä suklaajauhetta maitoämpäriin, ja saat suklaajuomaa.

Nokkos tee (Nettle Tea)(X)

Täytä kulho (bowl vedellä. Etsi nyt käsiisi nokkosia (nettle). Nokkosia kasvaa mm. Canifiksen Slayer Masterista koilliseen (NE). Laita nokkoset vedellä täytettyyn kulhoon. Kiehauta juoma nuotiossa tai hellalla. Jos haluat juoda teekupista, käytä kulhoa teekuppiin. Maitoa siihen voit lisätä ämpäristä.

Kaljan/oluen valmistus(X)

Kaljan valmistukseen tarvitset erilaisia humala-kasvia, joita voi ostaa tietyistä kaupoista tai viljellä itse farmigin avulla. Kaljaa valmistetaan erikoisvälineillä, joita on vain Port Phasmatyksen ja Keldagrimin baarien yläkerroissa.

Kaljan valmistuksen vaiheet

  • 1. Käytä kaksi ämpärillistä vettä käyntivatiin (fermeting vat).
  • 2. Laita sinne myös kaksi paistettua ohraa (barle malt).
  • 3. Lisää pääainesosa käyntivatiin. Juomaan tarvittava humala lisätään siis tässä vaiheessa.
  • 4. Lisää vielä hiiva (pot of ale yast).
  • 5. Odota että olut käy 24 tuntia.
  • 6. Käännä venttiiliä (valve) ja neste valuu tynnyriin.
  • 7. Käytä tyhjää kaljalasia tynnyriin. Saat valmistamaasi kaljaa.

Siiderin valmistaminen(X)

Tarvitset omenasosetta. Sitä saat käyttämällä cooking appleja omenatynnyriin (lähellä käyntivatia). Varmista että sinulla on vähintään yksi ämpäri mukanasi. Hahmosi murskaa omenat ja automaattisesti kerää soseen ämpäriin. Toista tämä, kunnes sinulla on tarvittava määrä omenasosetta.

  • 1. Laita kaksi ämpärillistä vettä käyntivatiin.
  • 2. Lisää paistettua ohraa.
  • 3. Lisää tarvittava määrä omenasosetta.
  • 4. Lisää hiiva.

Odota siiderin valmistumista. Tässä voi mennä koko päivä (24h), joten kannattaa mennä tekemään välillä jotain muuta. Kun siideri on valmista, käännä ventiiliä ja täytä kaljalasisi siideristä. Siideri voi mennä myös käyntiaikanansa pilalle, mutta sille ei voi mitään.

Kypsät kaljat/oluet(X)

Kypsät kaljat (mature ales) ovat harvinaisia tapauksia. Joskus kerätessäsi kaljaa lasiin saat näitä. Nämä kaljat antavat paremman bonuksen taitoon kuin normaalit kaljat. Kalja

KirnuaminenMuokkaa

Saadaksesi voita (butter), sinun täytyy lisätä maitoa (milk) suureen astiaan. Kirnua sitä, ja saat joko kermaa, juustoa tai voita. Näitä käytetään muissa ruuissa, jotta ne palauttaisivat enemmän HP:ta ja maistuisivat paremmalta.

Kirnutaksesi, sinulla täytyy olla repussasi ämpärillinen maitoa (bucket of milk) ja kulhollinen kermaa tai voita. Esineet määräväät mitä voit valmistaa kirnussa. On olemassa kaksi erilaista kirnua, metallinen ja puinen. Niillä ei ole varsinaisesti mitään eroa.

Ämpärillinen maitoa antaa siis valmistusmahdollisuden kirnussa voihin, juustoon ja kermaan. Kulhollinen kermaa mahdollistaa juuston tai voin valmistuksen kirnussa. Ja kulhollisesta voita voit valmistaa juustoa.

KuvaNimiVaadittu Cooking tasoMistä voi tehdäExperiense tietyllä aineella
Pot of cream Pot of cream 21 Maidosta Maidolla 18
Pat of butter Pot of butter 38 Maidosta ja kermasta Maidolla: 40,5 Kermalla: 22.5
Cheese Cheese 48 Maidosta, voista, ja kermasta Maidolla: 64 Voilla: 23.5 Kermalla: 46

Kirnujen Sijainnit

  • 1. Make Over Magen talossa. Crafting guildista pohjoiseen (N).
  • 2. Frenitan ruokakaupassa, Yanillessa.
  • 3. Zanariksen myllyn sisällä.
  • 4. Farming-kaupassa, Ardougnesta pohjoiseen.
  • 5. Rellekassa, aidoitetun alueen viereisessä talossa.
  • 6. Sinclair Mansionin puutarhassa.
  • 7. Farming-rakennuksessa,Faladorista etelään (S).
  • 8. Farming-rakennuksessa, luoteeseen (NE) Lumbridgestä.
  • 9 Farming-rakennuksessa, pohjoiseen (N) Lumbridgestä.
  • 10. Cookin guildissa, Varrockista länteen (W).

MilkChurn

Perunaruokien ValmistusMuokkaa

Nyt varmasti mietit, mitä hyötyä esim. kermasta on. Se selviää nyt. Alle on listattu kaikki ruokalajit, joihin voit käyttää kermaa, juustoa tai voita. Näissä perunaruuissa peruna täytyy aina ensin keittää hellalla. Ei nuotiolla, sillä peruna palaa aina.

Buttered potato

Yksinkertaisesti käytä voita keitettyyn perunaan. Tämä on lähtökohtana kaikkii muihin perunaruokiin.

Potato With Cheese

Lisää voi keitettyyn perunaan, ja laita juustoa päälle.

Chili Potato

Tee jälleen voiperuna, ja käytä sitä sitten kulholliseen chili con carnea. Chili con carnea saat seuraavalla tavalla (pidä puukkoa (knife) repussasi prosessin aikana):

  • 1. Kokkaa lihaa (meat) ja käytä sitä kulhoon (bowl). Saat jauhelihaa (minced meat).
  • 2. Laita sipuli (onion) uuteen kulhoon.
  • 3. Lisää sipulikulhoon gnome maustetta (gnome spice). Saat tulisen kastikkeen (spicy sause).
  • 4. Lisää kastike jauhelihaan.

Egg Potato

Lisää voiperunaan tomaatti ja kulhollinen munakokkelia (bowl of scrampled eggs). Tomaatin ja munakokkelij valmistus (jälleen puukko repussa):

  • 1. Lisää kananmuna (egg) kulhoon. Mutta koska munat ovat raakoja (uncooked eggs), kiehauta kulho hellalla (range).
  • 2. Lisää tomaatti (tomato) uuteen kulhoon.
  • 3. Käytä kulhoja toisiinsa.

Mushroom Potato

Tee voiperuna, käytä kulholliista ruskistettuja sieniä (fried mushrooms) ja sipuleja (fried onions) siihen. Sienien ja sipuleiden valmistus (muista puukko):

  • 1. Käytä bittercap mushroomeja kulhoon. Saat viipaloituja sieniä (sliced mushrooms). Kokkaa kulho hellalla, saat ruskistettuja sieniä (fried mushrooms).
  • 2. Käytä sipuleja uuteen kulhoon. Kokkaa sekinhellalla.
  • 3. Käytä kulhoja toisiinsa.

Tuna Potato

Tee taas kerran voiperuna, ja käytä siihen kulhollinen tonnikalaa (tuna) ja maissia (sweetcorn). Tonnikalan ja maissinvalmistus (muista se puukko):

  • 1. Käytä kokattua tonnikalaa kulhoon. Saat paloiteltua tonnikalaa (chopped tuna).
  • 2. Käytä kokattua maissia kulhoon.

Piirakoiden ValmistaminenMuokkaa

  • 1. Sekoita jauhot ja vesi. Tee piirakkataikina (pastry dough).
  • 2. Lisää taikina piirakka vuokaan (pie dish).
  • 3. Nyt voit lisätä siihen mitä haluat, (lihapiirakkaan lihaa jne.)
  • 4. Paista.
Kuva Piirakka Ainesosa Valmistukseen
Redberry pie Redberry Pie Redberries
Meat pie Meat Pie Meat
Apple pie Apple Pie Apple
Mud pie Mud Pie Compost, Water ja Clay
Veg pie Garden Pie Tomato, Onion ja Cabbage
Fish pie Fish Pie Trout, Cod ja Potato
Admiral pie Admiral Pie Salmon, Tuna ja Potato
Wild pie Wild Pie Raw Bear Meat, Raw Chomby ja Raw Rabbit Meat
Summer pie Summer Pie Strawberry, Watermelon ja Apple

Pizzojen Valmistaminen Muokkaa

1. Sekoita jauhot ja vesi ja tee pizzapohja (pizza base). 2. Lisää tomaatti ja juusto (cheese) pizzapohjaan. 3. Paista.

Jokaisessa pizzassa on 2 palaa.

Tomaatin ja juuston saa Aggien pyödältä (hän asuu Draynor Villagessa) tai sitten voit ostaa ne Port Sarimin ruokakaupasta.

Kuva Pizza Ainesosat valmistukseen
Plain pizza Plain Pizza Tomato ja Cheese
Meat pizza Meat Pizza Meat, Tomato ja Cheese
Anchovy pizza Anchovy Pizza Anchovy, Tomato ja Cheese
Pineapple pizza Pineapple Pizza Pineapple, Tomato ja Cheese

Kakkujen ValmistaminenMuokkaa

  • 1. Hankin kananmuna/munat (riippuu monta kakkua teet, 1 per kakku) Lumbridgen tai Faladorin kanafarmeilta.
  • 2. Hanki ämpäri (bucket) sekatavarakaupasta (general store). Etsi lehmä, jolta voit lypsää maitoa (dairy cow).
  • 3. Hanki jauhot.
  • 4. Hanki kakkumuotti (cake tin) joko sekatavarakaupasta tai hae Cooking guildista.
  • 5. Sekoita muna, maito ja jauhot.
  • 6. Paista.

Kun cooking taitosi on tarpeeksi suuri, voit lisätä tavalliseen kakkuun suklaan. Hanki suklaalevy (chocolate bar) joko Port Sarimin ruokakaupasta tai Cooking guildin alakerrasta. Lisää suklaa tavallisen kakun päälle, niin siitä tulee suklaakakku.

Gnome Koktailien TekoMuokkaa

Näiden erikoiskoktailien valmistus tapahtuu lähinnä Tree Gnome Strongholdissa. Kyseinen kaupunki monta asiaan liittyvää kauppaa, jostaa saat tarvitsemasi välineet. Koktailien valmistukseen tarvitset: Coktail Shaker, tyhjä koktaillasi, juomasta riippuen valmistusaineet (esim. ananas) ja veitsen. tarvittavat ainekset saat lähes poikkeuksesta ostettua Grand Treen ruokakaupoista.

Kun sinulla on tarvittavat ainekset ja tavarat repussasi, voimme aloittaa. Klikkaa coktail shakeria, eteesi avautuu ruutu, josta voit valita haluamasi koktailin. Hahmosi valmistaa koktailin, jonka jälkeen saat viestin koktailin viimeistelystä. Katso kuhunkin koktailiin tarvittava viimeistely oppaan lopussa olevasta taulukosta. Viimeisteltyäsi, kaada koktaili tyhjään lasiin ja nauti juomastasi!

Blurberry

Gnome Ruokien TekoMuokkaa

Kuten Gnome koktailitkin, ruokien valmistus keskittyy Grand Treehen ja sen tarjoamiin ruokaaineksiin, joita saa kaupoista. Gnome ruokien valmistus alkaa Giannen taikinasta (Gianne dough), jota saa vain Giannen ravintolasta. Kannattaa ostaa sieltä myös batta tin, crunchy tray ja gnomebowl ennen ruokien valmistamista.

Kun sinulla on tarvittavat ainekset (tarvittavat ainekset näet oppaan lopussa olevasta taulukosta), käytä Gianne doughia haluamaasi astiaan. Crunhyja valmistaaksesi, käytä taikinaa crunhy trayhin. Batteja valmistaaksesi, käytä taikinaa vuorostaan batta tiniin. Ja bowleja valmistaaksesi, käytä taikinaa tietysti gnomebowl mouldiin. Nyt sinun pitää paistaa taikina muotissaan hellan päällä, jonka jälkeen sitä klikkaamalla saat "Valmista"-vaihtoehdon (prepare).

Valitse "valmista"-vaihtoehto, ja kuten koktailienkin kanssa, eteesi aukeaa uusi ikkuna. Jos sinulla on oikeat ainekset repussasi, valitse vain haluamasi ruoka. Hahmosi valmistaa ruoan, ja saat viestin sen viimeistelystä. Viimeistely vaihtelee, katso kuhunkin ruokaan tarvittava viimeistely oppaan lopussa olevasta taulukosta.

Gianne

KehitysstradegiaMuokkaa

1-15

Tapa vaikka lehmiä, ja paista niiden lihat. Tai voit kalastaa katkarapuja (shrimp) ja paistaa niitä.

15-62

Kalasta/osta taimenia (trout), ja kokkaa ne. Tasolla 25 voit myös alkaa paistamaan lohia (salmon). Molemmat kaloista ovat hintaansa nähden todella hyvää experienceä. Köyhille, ja varsinkin F2p-pelaajille, on troutit hyvä tapa ottaa 99. Vaikka tyyli vie aikaa, on se halvempaa kuin muut!

Taimenia sekä lohia voit pyytää Barbarian Villagen itäpuolelta virtaavan joen länsipuolelta, Lumbridgen itäpuolelta virtaavan joen itäpuolelta (läheltä goblineja sekä Toll-gatea) sekä Shilo Villagen* joella.

62-82/99

Suosittelen siirtymistä lobstereihin. Kehitä niillä aina tasoon 99 asti. Membereitten kannattaa kuitenkin ottaa vain 82 ja siityä siitä swordfisheihin.

82-94/99

82-99

Swordfisheillä. Näilläkin voi suoraan ottaa 99, koska sharkit ovat melko kalliita.

94-99

Sharkeilla 94-99 vain membereille. Tämä tapa on kuitenkin melko kallista, mutta nopeaa. Menevät myös helposti kaupaksi, koska pkerit ostavat niitä.

Experiense Taulukot Muokkaa

Kalat

KuvaNimiLevelExpParannusteho
Shrimp Shrimp 1 30 30
Karambwanji Karambwanji 1 10 30
Karambwan Karambwan 1 80 180
Sardine Sardine 1 40 40
Anchovies Anchovy 1 30 10
Herring Herring 5 50 50
Mackerel Mackerel 10 60 60
Trout Trout 15 70 70
Cod Cod 18 75 70
Pike Pike 20 80 80
Slimy eel Slimy Eel 28 95 60-100
Salmon Salmon 25 90 90
Tuna Tuna 30 100 100
Cave eel Cave Eel 28 115 70-110
Lobster Lobster 40 120 120
Bass Bass 43 130 130
Swordfish Swordfish 45 140 140
Lava eel Lava Eel 53 30 140
Monkfish Monkfish 62 150 160
Shark Shark 80 210 200
Sea turtle Sea Turtle 82 212 210
Cavefish Cavefish 88 214 200

+2 boost joko Attackiin, Strengthiin, Defenceen, Rangediin tai Magiciin

Manta ray Manta Ray 91 216 220
Rocktail Rocktail 93 225 230

Enintään +100 life pointsia yli Constitution levelisi.